At synliggøre kompleksiteten giver bedre løsninger
Artiklen er et uddrag af en længere artikel bragt i Plenum i april 2022. Du kan læse den oprindelige artikel her.
Af Rasmus Vørs Carlsen og Jan Heiberg
Du skal som leder tage kompleksiteten alvorligt – frem for at gemme den væk.
Ledelsen gør en forskel, når vi arbejder med spændingsfelter som mellem
hensynet til et enkelt barn og til alle børn i en klasse. Og det kan vise vej til
bedre løsninger, hvis lederen bidrager til at synliggøre udfordringerne.
Ledelsen gør en forskel, når vi arbejder med spændingsfelter som mellem
hensynet til et enkelt barn og til alle børn i en klasse. Og det kan vise vej til
bedre løsninger, hvis lederen bidrager til at synliggøre udfordringerne.
Rasmus Vørs Carlsen, skoledistriktsleder og master i offentlig ledelse og Jan Heiberg,
ledelsesrådgiver, forfatter og lektor på AAU har ladet sig inspirere af teorien
om paradoksledelse og beskriver i denne artikel nogle greb, der kan bruges i hverdagen.
Bliv klogere på emnet i artiklen, hvor du også får eksempler på konkrete ledelseshandlinger, der kan gøre en forskel for opgaveløsningen med det enkelte barn og fællesskabet.